• Megjelent 2023-ban: A halacska a felhőben: Újdonságok a Piackutatás egyszerűen kötethez Tovább
  • 1

A verseny: áldás, vagy átok? Előny, vagy nehézség? Vagy mind a kettő?

Amikor nincs verseny, akkor mindannyian a verseny után kiáltunk, mert azt hisszük, abban bízunk, hogy versenyhelyzetben majd jobb kiszolgálást, gyorsabb ügyintézést, nagyobb megbecsülést, stb. kapunk.

Amikor viszont olyan verseny van, amelyben magunknak is versenyeznünk kell, azt már annyira nem szeretjük, hiszen mindenki a kényelmesebb utat szereti választani.

A Piackutatás egyszerűen című könyvemben az alábbi példával illusztrálom a piaci verseny jellemzőit:

Kint vagyunk a futóversenyen. Hamarosan eldördül a startpisztoly és a mezőny megindul.

  • vannak, akik rögtön a mezőny élére állnak, és végig ott is maradnak,
  • mások elől vannak, de a táv harmadánál, felénél lemaradnak, kifulladnak,
  • megint mások hátul kezdenek, és szép lassan, szívós, kitartó, egyenletes futással végül az élbolyban végeznek,
  • van, aki útközben elesik, vagy éppen elbuktatják,
  • és az is előfordulhat, hogy valaki nem megfelelő cipőben vágott neki a távnak, és így fel kell adnia.

Valami hasonló történik a cégekkel nap-mint nap az üzleti életben. A különbség talán csak annyi, hogy az üzleti életben vannak később csatlakozók, olyanok, akik már ismerik a többiek taktikáját, és ahhoz alkalmazkodnak, vagy teljesen új taktikával meglepik a régebben futókat.

Egyszóval, a mindennapokban is folyamatosan versenyeznünk kell, de ez a helyzet az üzleti életben még erősebbé válik. A verseny, a konkurencia nem jó, nem rossz, hanem olyan körülmény, amellyel együtt kell élnünk.  Ha ezt a tényt elfogadjuk, akkor viszont törekedjünk arra, hogy az adott helyzetből a lehető legjobb eredményt hozzuk ki. Rögtön, a gondolkodás elején fogadjuk el azt a megközelítést, hogy a versenytársak megjelenése egy új lehetőség. Lehetőség nemcsak a fejlődésre, hanem egy esetleges együttműködésre is.

Azonban nagyon sokszor azt tapasztaljuk, hogy valójában nem azokkal versenyzünk, akikkel gondoljuk, és ezért sokszor veszíthetünk is.

Az első feladatunk tehát mindenkor: határozzuk meg, kik a versenytársaink!

 

A valós konkurenseinket a saját helyzetünk és a vevőink ismeretében határozhatjuk meg.

A szakmai meghatározás úgy szól, hogy azok a valós versenytársak, akik azonos vevőkörnek, azonos igényeit szolgálják ki. Azaz: a biofodrászat nem versenyzik a hagyományossal, a konfekció ruha nem versenytársa a méretre készítettnek, és az Airbnb lakások nem a 4-5 csillagos hotelekkel szemben kell, hogy meghatározzák magukat.

Természetesen, ahhoz, hogy meghatározhassuk a saját valós versenytársainkat, először önmagunkat, saját cégünket és vevőkörünket kell pontosítani, meghatározva a célpiacot, a vevőkört, az erősségeket és a célokat. Szóval: nem elég azt mondani, hogy „a multikkal nem bírom a versenyt”, mert ez önmagában kevés. Lehet, hogy igaz, de nem biztos, hogy elég magyarázat.

A versenytársak megismerése – csak legális forrásból

A cégünket és működését hosszú távra tervezzük. Feltehetően a konkurensek is hosszú távon gondolkodnak, így a megismerésükhöz kétféle megközelítés vezethet.

  • Folyamatos/rendszeres információgyűjtés a tevékenységükről
  • Esetenkénti egy-egy konkrét kérdésre választ adó információgyűjtés

 

Konkrét lépések/lehetőségek – a folyamatos információgyűjtéshez

A konkurensek megnyilatkozásainak figyelése – ez minden területre terjedjen ki, ha nincs hozzá megfelelő ember, erre szakosodott vállalkozást kell igénybe venni.

  • Nyilatkozatok figyelése – szaklapok, kiadványok és online

A legfontosabb információforrás. Hol jelenik meg a konkurens, mit jelentet meg a honlapján, az mikor, milyen ütemben és gyakorisággal változik, stb. Kit, vagy mit támogat a versenytárs, kiket jelöl meg legfontosabb partnereként, stb.

  • Rendezvényeken, eseményeken való részvétel és saját rendezvények szervezése – elsősorban a különféle szakmai rendezvényekről van szó. Melyiken jelennek meg a konkurensek, ott résztvevők, esetleg szervezők, vagy előadók, talán, támogatók? Ezek mind nagyon hasznos információk arra nézve, hogy a konkurens cég mit tervez, hol, melyik célközönségnél kíván előre lépni.
  • CSR tevékenység – a Társadalmi Felelősségvállalás a nagyobb cégek részéről megszokott dolog. A kisebbek is sokszor részt vállalnak a folyamatokban, de ezek olyan kisebb támogatások, amelyek nem mindig követhetőek. Ezen megnyilvánulások ismerete is elsősorban azért fontos, hogy látható legyen, milyen stratégiát, üzleti missziót képvisel és követ a konkurencia.
  • Hirdetések elhelyezése, hol hirdet a konkurencia? Ez a legnehezebben követhető terület, mivel sok lehetőség van, így itt érdemes erre szakosodott, médiafigyelő cég segítségét kérni, akár folyamatosan, akár esetileg.

Csak néhány megoldást emeltünk ki, ennél több dolgokra, eseményre is figyelhetünk, a lényeg, hogy kövessük figyelemmel a konkurenseink tevékenységét.

Hozzászólások

ADATOK

ARGUMENTUM-MIX Kft

elegedettseg[kukac]elegedettseg[pont]hu

Telefon: +36 30 922 4326

Adószám: 12257560-2-42

Cégjegyzékszám: 01-09-569697

1078 Budapest, Hernád utca 21. I. 20.

TÁMOGATÓK

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Copyright 2017. Bohnné Keleti Katalin. Fejlesztés: SEETHALER CONSULTING