Mi mennyi?
Képzeljünk el egy táblázatot, amit egy piackutatás végén kaptunk. (a példa szélsőséges lesz, vigyázat!)
Mennyire elégedett a kiszolgálással?
(teljesen elégedett=6, egyáltalán nem elégedett=1)
6 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
Mennyire elégedett a felszolgáló viselkedésével? |
10 |
2 |
1 |
1 |
5 |
11 |
Mennyire elégedett a hely tisztaságával? |
20 |
9 |
1 |
|||
Mennyire elégedett a felszolgált étel mennyiségével? |
27 |
3 |
Mi látszik az első kérdésből?
Lehet az adatokat így is nézni: - súlyozott átlagot számítva, hogy a válaszok átlaga: 3,27
azaz: a megítélés a közepesnél kicsit jobb. Statisztikailag ez igaz.
De! ha jobban megnézzük az adatokat, akkor azt látjuk, hogy egy homokóra formáját öltik,hiszen
0000000000
00
0
0
00000
0000000000
Azaz: fent és lent széles, középen karcsú. A valós következtetés: a válaszadók megosztottak. Volt, akinek megfelelt a felszolgáló viselkedése, és volt, akinek elfogadhatatlan volt. Ha esetleg tudjuk, hogy a minősítések melyik felszogláló(k)ra vonatkoznak, akkor ebből akár felelősségre vonás is lehet.
Ha nem tudjuk, akkor az mindenképpen látszik, hogy a felszolgálók viselkedése között nagy az eltérés, tehát képzésre van szükség, amelynek során valamennyien megismerik azokat az elvárásokat, amelyeket a cég vezetése, és a vendégek támasztanak velük szemben, annak érdekében, hogy a későbbiekben egységesen magas színvonalú kiszolgálást valósíthassanak meg.
A további kérdések válaszai:
A hely tisztasága és az étel mennyisége tekintetében nincsenek nagy különbségek. A tisztaságon egy kicsit lehetne javítani, az étel mennyisége azonban megfelelő mindenki számára.
Nézzünk mindig egy kicsit a válaszok, az adatok, a számok mögé! Barátkozzunk a helyzetekkel, meg fogjuk érteni a valós tartalmakat.
Aki elolvassa, elolvasta a Piackutatás egyszerűen Kis és Középvállalkozásoknak című könyvemet, az még további ötleteteket kapott arra, hogy egy ilyen táblázatot hogyan lehet tovább elemezni.
Ön már megvette?