• Megjelent 2023-ban: A halacska a felhőben: Újdonságok a Piackutatás egyszerűen kötethez Tovább
  • 1

Kik azok az influencerek?

Napjainak egyik „forró” témája az influencerek, véleményvezérek, befolyásolók kérdése. A téma azért is fontos, mivel minden cég folyamatosan keresi azokat az új megoldásokat, amivel kitűnhet a versenyben, új érdeklődőket, vásárlókat szerezhet.

Az influencerek „alkalmazása” ma egy ilyen, új, vagy talán csak új formában jelentkező megoldás.

A fogalom pontos definiálása még nem ismert, inkább mindenki csak „körülírja”, megpróbálja értelmezni azt.

Influencernek azokat a véleményvezéreket, vélemény befolyásoló személyeket tartjuk, akik maguk nagy követőtáborral rendelkeznek (Facebook, Instagram, stb, olyan követőtáborral, akiket maguk köré „építettek”, akik figyelnek a szavaikra, tetteikre, és akik viselkedését ez a véleményvezér erősen befolyásolni tudja. A valóság persze egyszerűbb, mint a definíció.


A leginkább ezek az influencerek a fiatalokat, a Z generáció tagjait érik el, és az ő körükben fejtik ki hatásukat. Ehhez a korosztályhoz  (ők 1996. után születtek), igen nehéz eljutni a hagyományos marketing eszközökkel hiszen ők két forrásból szerzik az információkat:

  • közösségi oldalak
  • barátok, ismerősök személyes tapasztalatai,

ezért az ő meggyőzésükhöz, figyelmük felkeltéséhez igen jó eszköz az influencerek alkalmazása.

A minap hallgattam több előadást is, amiben erről a területről volt szó, és két dolgot nagyon határozottan leszögeztek:

  • olyan infliuencerrel kell együtt dolgozni, akinek stílusa, viselkedése megfelel az adott cég filozófiájának,
  • ez egy új, még erősen változó, fejlődő terület, ahol mindenki most tanulja a lehetőségeket és a korlátokat is most tapasztalják.

Hallgattam pozitív és negatív példákat is, hiszen arra is van példa, hogy egy influencert követően jótékonykodni kezdenek, amennyiben azt látják, de arra is, hogy felemelnek, vagy éppen elhajítanak egy-egy márkát.


Ez a lényeg: az influencer a saját közegében, saját csatornáján bemutat/támogat/ajánl valamilyen terméket, márkát, annak érdekében, hogy azt a követői is megvásárolják, használják.

Mivel sok cég szeretne eljutni ehhez a fiatal generációhoz, ezért az influencerek alkalmazása jó megoldásnak látszik számukra.

A dolog kulcsa valahol a pr környékén keresendő, hiszen sokan valóban elhiszik – es egy részben biztosan igaz is -, hogy az az adott termék, vagy márka, amit az adott influencer promotál, ajánl, az számára tényleg pozitív előnyökkel jár, valóban azt a hajzselét használja, azt a sportcipőt hordja, stb.

Hogy ki lehet influencer? Bárki, aki valami olyan egyediséget birtokol, vagy tud kialakítani magáról, amivel sok követőre tehet szert.

Az egyik cég készített a témában egy kutatást, amelyben megkérdezték a marketingeseket, a követőket és magukat az influencereket is a helyzetről, elvárásokról, stb.

Néhány érdekes megállapítás ebből a kutatásból. forrás: Influencer Magazin 2017. október.

A marketingesek véleménye:

olyan influencereket kell választani, akik

  • hitelesek az adott célcsoportban
  • passzolnak az adott márka imázsához
  • nagy követőtáboruk van.

Jellemzően az ügynökségek javasolják az influencerek alkalmazását és a költségek a vártnál kicsit alacsonyabbak.

A marketingesek és az  influencerek is megegyeztek abban, hogy a leginkább eredményes az, ha a marketing megadja a fő irányvonalat, de a konkrét üzenetet, annak megfogalmazását az influencerre bízzák, hiszen így lesz igazán hiteles.

A legtöbbször FMCG termékeknél alkalmazzák.

A követők

Elsősorban youtube-on követik, otthonról, és azt kedvelik, hogy azt és akkor nézhetnek, amit akarnak. Terméket kb. 20 %-uk vásárolt már az influencerek hatására. Leginkább a zenei és a vicces videókat kedvelik.

Nem zavarja őket az elhelyezett reklám, amennyiben az nem több, mint 5 másodperc.

Ez nagyon fontos jellemző, ha valaki ehhez a célközönséghez akar szólni: nagyon gyorsan elkapcsolnak onnan, ahol számukra nem fontos, nem tartalmas információ van.

A követők a 14-18 évesek közül kerülnek ki. Ami érdekesség, hogy a 14 év alattiak (10-14 év) aránya jóval magasabb, mint a 21 év felettieké.

Azaz: leginkább a nagyon fiatal generáció érhető el, akik már „digitális bennszülöttek”.

Az influencerek saját magukról

Elsősorban a kíváncsiság és az önkifejezés vágya alapján lettek azok, amik, saját sikerességüket a reakciók, hozzászólások számában mérik, és az a tapasztalatuk, hogy akkor van sok követőjük, ha érdekes tartalmat tudnak posztolni számukra. De a szórakoztatás legalább ilyen fontos szempont, valamint a személyesség.

Néhány ismert infulencer: Viszkok Fruzsi, Dancsó Péter, Pamkutya, Kasza Tibor, Rubint Réka, stb.

Azt, hogy ez az eszköz/megoldás mennyire épül bele a marketing eszköztárába hosszú távon, azt a következő években majd nyomon követhetőjük. Véleményem szerint megmarad, megtalálja a maga helyét ebben a körben.

Hozzászólások

ADATOK

ARGUMENTUM-MIX Kft

elegedettseg[kukac]elegedettseg[pont]hu

Telefon: +36 30 922 4326

Adószám: 12257560-2-42

Cégjegyzékszám: 01-09-569697

1078 Budapest, Hernád utca 21. I. 20.

TÁMOGATÓK

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Copyright 2017. Bohnné Keleti Katalin. Fejlesztés: SEETHALER CONSULTING