Milyen csokoládét szeretsz?
„…a fekete csokoládét, a gömbölyű csokoládét, a keserű csokoládét, a töltött csokoládét, ….. stb. stb.”
Mindenki ismeri Gombóc Artúrt, a dagadt madarat a meséből, aki tényleg minden csokoládét szeret.
A valóság azonban kicsit más! Mindenki szereti az édességet, a csokoládét, de szinte mindenkinek van kedvence, és bizony olyan is van, amit biztosan nem vásárol meg.
Két „sikertörténet”, amely a kutatásoknak köszönhetően lett azzá.
Mindkét történet édességekről szól, mert a piaci verseny olyan erős az édességpiacon, hogy minden gyártó tudja, piackutatás nélkül nem érdemes fejlesztenie.
Mindkét esetben fókusz csoport sorozattal vizsgáltuk a helyzetet, kérdeztük meg a potenciális fogyasztókat.
Az első esetben valóban csokoládéról van szó, amely nagyon erős töltelékkel – erősen mentolos ízzel – rendelkezett, és a szokásos szeletes csoki méreténél nagyobb volt. A gyártó azt gondolta, hogy eltér a mentolos csokik megszokott elegáns formájától és méretétől, hadd legyen belőle jó sok!
5 fókusz csoportot szerveztünk, 3-t Budapesten, egyet Szolnokon és egyet Miskolcon. A vendégek 20 évesnél idősebbek voltak, és viszonylag jó anyagi helyzetben, mert a kiinduló hipotézis és a korábbi kutatások azt mutatták, hogy a mentolos csokoládét a magasabb jövedelműek részesítik előnyben. Mintegy 50 ember kóstolta meg és véleményezte a csokoládét, annak méretét, ízért és csomagolását.
Nem szeretem ezt mondani –már csak azért sem, mert én nagyon szeretem a mentolos csokoládét -, de a vélemények elutasítóak voltak.
- túl nagy
- túl erős az íze
- egyszerre ennyit nem lehet megenni, és vissza már nem csomagolom
- ha ekkora, akkor inkább más ízűt vásárolok, stb….
Ezeket a véleményeket visszajeleztük a gyártónak, aki ennek alapján úgy döntött, a terméket nem dobja piacra, ám kihozott egy kisebb, kókuszos szeletet, ami viszont nagy sikert aratott, évekig a szeletes csokik piacán a legjobb forgalmú termékek közé tartozott.
A másik eset még ennél is egyszerűbb volt. A gyártó úgy gondolta, hogy 1 kg-os csomagolt, vegyes kekszet hoz piacra, amelyben kis darabokban nápolyi, teasütemény, és keksz is volt. A kiinduló hipotézis: a sok apró termék, sokféle íz népszerű lesz a vevők körében, mert mindenki megtalálja benne azt, ami neki a legjobban ízlik.
Nos, a kutatás eredménye nem ez volt, hanem pont az ellenkezője: mindenki azt találta meg, ami neki nem ízlik, és ami miatt így nem vásárolná meg a terméket.
Döntés: több, kisebb csomagban kerültek a termékek forgalomba, és minden csomagban csak egyféle édesség volt.
Mit eredményezett a kutatás:
- megmentette a cégeket egy nagy bukástól, amely presztízs és anyagi veszteséget is okozott volna, sokkal nagyobb mértékűt, mint amennyibe az adott kutatás került
- ötleteket adott viszont arra, hogy ha nem ezek a termékek, akkor mi kerüljön forgalomba.
A cégek ráadásul még a bevezető kommunikációjukban is tudták hangsúlyozni, hogy ezek a termékek fogyasztói vélemények, fogyasztói tesztek alapján készültek.
Megjegyzés: mindkét cég hazai, magán kisvállalkozás volt. :)