• Megjelent 2023-ban: A halacska a felhőben: Újdonságok a Piackutatás egyszerűen kötethez Tovább
  • 1

Csomagolás, kényelem, marketing és környezet

Néhány hete – nem sokkal a megnyitása után – a csomagolásmentes boltban jártam. Sok mindent láttam, ami tetszett. Nekem elsősorban nem az, hogy saját csomagolóeszközt kell vinnünk, hanem, hogy sok termékből pont annyit, nem többet és nem kevesebbet (is) vásárolhatunk, amennyire szükségünk van, nem az előre elkészített egységcsomagok közül lehet csak választani.

De a téma elindított egy gondolat-és emlékezés sort bennem.

Amikor gyerek voltam, anyukám, meg a nagymamám mindig cekkerrel – ők így mondták – járkált, hogy mindig legyen náluk, ha éppen szükséges. A piacra fonott kosárral mentek, amit egyébként jól megrakva igencsak kényelmetlen cipelni.

Állandó gond volt, hogy – pl. a kenyérhez – nincs csomagolóanyag, úgy kell betenni a szatyorba, csupaszon, akár éppen a földes, piszkos répa mellé. Sokat cikkeztek is az újságban, hogy a boltokban miért nem csomagolják a kenyeret.

Azután anyukám kapott – külföldről természetesen – egy összecsukható, kimosható szatyrot, és onnantól az lett a kedvenc, azt vitte mindenhová.

Majd beköszöntöttek a 90-es évek, és mindenhol, mindenhez adtak szatyrot. A műanyag reklámszatyrok elözönlötték a boltokat, és az embereket. Mindenki azzal járt, és természetes volt, hogy vásárláshoz nem kell szatyrot vinni, mert a boltban kapunk, hogy a kenyeret, meg minden mást is zacskóba, vagy papírba csomagolják.

 

Itt most megállunk egy pillanata, az emlékezést megszakítjuk egy kis marketinges megközelítéssel.

A csomagolás feladata elsődlegesen nyilván az, hogy védje a terméket, biztonságossá tegye annak szállítását, tárolását, másrészt fontos, hogy alapvetően kommunikációs eszköz. A csomagoláson kell feltüntetni bizonyos információkat, de ennél többről is szó van: a csomagolásnak olyannak kell lennie, hogy felhívja a figyelmet a termékre. Gondoljuk csak meg, hogy az üzletben egy polcon hányféle parfüm, szappan, csak éppen csokoládé van, egymás mellett. A csomagolás feladata, hogy megállítsa a szemünket, figyelmünket az adott termékre irányítsa. (A márkáról, mint vásárlást befolyásoló tényezőről egy pillanatra most feledkezzünk el.)

Tehát: a csomagolás vásárlást befolyásoló tényező.

Szóval: több, egymásnak részben ellentmondó igény és irányzat van egyszerre jelen, és ezek között kell dönteni mind a vásárlónak, mind a gyártónak. Ha a környezetvédelmi szempontokat vesszük figyelembe, akkor a lehető legegyszerűbb csomagolást alkalmazzuk, lehetőség szerint valamilyen újrahasznosítható (pl: papír) eszközt használva.

Ha a figyelemfelkeltés a fontos, akkor szép, különleges csomagolást tervezünk.

A hosszú távú megoldást természetesen nem tudom, azt még most keresik a szakemberek. Az viszont tény, hogy ma már – ha nincs nálunk szatyor, akkor csak pénzért vehetjük meg azt, pl. a ruházati üzletekben.

Mi a tanulság, ha van? Ma is szatyrokkal kell mászkálnunk. Nálam mostanában ismét van a táskámban. De azt hiszem, bizonyos termékeknél mindig fontos lesz a csomagolás, másoknál viszont könnyedén rászokhatunk a környezetkímélő, csomagolásmentes megoldásokra. Az pedig, hogy melyiket tartjuk kényelmesnek, kizárólag attól függ, melyiket szokjuk meg.

Hozzászólások

ADATOK

ARGUMENTUM-MIX Kft

elegedettseg[kukac]elegedettseg[pont]hu

Telefon: +36 30 922 4326

Adószám: 12257560-2-42

Cégjegyzékszám: 01-09-569697

1078 Budapest, Hernád utca 21. I. 20.

TÁMOGATÓK

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Copyright 2017. Bohnné Keleti Katalin. Fejlesztés: SEETHALER CONSULTING