• Megjelent 2023-ban: A halacska a felhőben: Újdonságok a Piackutatás egyszerűen kötethez Tovább
  • 1

Királyság és brand

A szombati napon minden híradás tele volt az angol Harry herceg esküvőjével. Ez önmagában társasági hír lenne, de amiért én egy kicsit továbbgondoltam az más ok. Mégpedig a márka kérdése.

Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az angol királyi család ma a világ egyik legerősebb márkája, akkor is, ha nem jegyzik a márkák értékét mérő listán.

Vannak még királyságok, Európában, amelyekről néha hallunk, de leginkább ritkán, és nagyon kevéssé foglalkoztatja az embereket.

Az angol királyi ház élete azonban szinte mindennapos téma, arra – ha úgy tetszik – az egész világ felfigyel.

MI lehet ennek az oka? Valószínűleg az a nagyon hosszú évek során tudatosan épített kapcsolat mind a potenciális vevőkkel – a „néppel”, vagy inkább a lakossággal, emberekkel,  -, mind a különféle sajtóorgánumokkal, amelyet a királyi család követ.

Nem tudom, még nem láttam ilyen statisztikákat, de bizonyára jelentős forgalmat bonyolítottak le az ajándéktárgy árusok, az esküvőre készített bögrékből, csokoládékból és pólókból. Ez merchandising, mégpedig a legprofesszionálisabb módon. Talán az is lehet, hogy ezt a műfajt ők kezdték el. Nem tudom, de Angliában nagy hagyománya van annak, hogy a királyi családot, vagy annak egyes tagjait ábrázoló tárgyakat vásároljanak az emberek.

Marketing szempontból vajon mennyit érhet ez a brand?

 

Ezt nem tudom, de azt tudom, hogy nemrégiben egy igazságügyi munkánk során azt a kérdést tette fel az igazságszolgáltatás képviselője, hogy kb. milyen időtartam után „kopik el egy márka”?

 Nincsenek pontos adatok, és azt láttuk már, hogy egy régi márka néha „újjáéled”, de az biztos, hogy egy igazi brand értékét az időtartam – amióta az a brand ismert – és a mellékrendelt kommunikáció adja.

A téma Angliában megszokott, ezt bizonyítja a napi.hu oldalon, április 24-én megjelent cikk is. A cikk szerzője Komócsin Sándor, és –többek között – arról ír, hogy:

„A Brand Finance független márkanév-értékelő vállalkozás szerint a baba (Vilmos herceg és Katalin hercegnő harmadik gyermeke – a szerző megjegyzése) egy éves kora előtt 50 millió fontot hoz a gazdaságnak (18 milliárd forint, meghaladja egy nagyobb focistadion árát).

A vállalat magyarázata szerint a kis herceg újabb hirdetési lehetőségeket jelent a bébiárucikkekkel, főként ruhákkal foglalkozó gyártóknak és kereskedőknek. Ezt aláírják az érintett vállalatok is, egyikük igazgatója azt mondja: bármi történik a királyi családban, az megdobja a forgalmukat. Például annak a kismamaruhának a másolatait, amit Katalin hordott, amikor György herceggel és Sarolta hercegnővel volt terhes, mind egy szálig eladták.

Óvatos becslés

Az 50 milliós becslés óvatosnak tűnik annak tükrében, hogy a hercegi pár két első gyermeke 75 és 100 millió fontot "termelt" egy év alatt, ám több tényezőt figyelembe kell venni. Ezek közül az első az említett reálbércsökkenés, a második, hogy a harmadik gyerek nem olyan érdekes, mint a második vagy az első, a harmadik pedig Meghan Markle és Harry herceg egy hónapon belül következő házassága, ami - valljuk be - elviszi a show-t.

A királyi család jótékony gazdaságélénkítő hatása a szakértők egybehangzó véleménye szerint folyamatosan érezhető a brit gazdaságban, sőt azon túl is. A hercegi házasság annyival "tud többet", mint a gyermek születése, hogy nem csupán a bébiruhák iránti keresletet befolyásolja, hanem hátszelet ad az idegenforgalomnak is.

Egyes becslések szerint - főként a királyi esküvőnek köszönhetően - idén egymilliárd font pluszt hozhat a brit gazdaságnak az uralkodó családdal kapcsolatos állandó felhajtás, magyarán az a tény, hogy az Egyesült Királyság a világ legismertebb monarchiája. A Brand Finance várakozása jóval nagyobb: a márkanév-szakértő cég szerint 2017-ben 1,8 milliárd fonttal emeli meg a GDP-t a királyi család által kínált végeláthatatlan, élő szappanopera.”

Érdemes lesz figyelni, hogy a versenyben ki nyer majd? A hercegi esküvős ajándéktárgyakból adnak-e el többet, vagy az újszülött gyermek fotójával díszítettekből?

Hozzászólások

ADATOK

ARGUMENTUM-MIX Kft

elegedettseg[kukac]elegedettseg[pont]hu

Telefon: +36 30 922 4326

Adószám: 12257560-2-42

Cégjegyzékszám: 01-09-569697

1078 Budapest, Hernád utca 21. I. 20.

TÁMOGATÓK

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Copyright 2017. Bohnné Keleti Katalin. Fejlesztés: SEETHALER CONSULTING