• Megjelent 2023-ban: A halacska a felhőben: Újdonságok a Piackutatás egyszerűen kötethez Tovább
  • 1

Kuponok és kedvezmények

Ezen a héten két, különböző áruházlánctól is kaptam extra kupont, valamint egyéb kedvezményekről is kaptam levelet egy kozmetikai cégtől.

Persze minden csak nagyon rövid időn belül érvényes, így gyorsan be kell(ene) váltani.

Ezek remek lehetőségek, és van köztük, amellyel élek, van, amelyik most nem időszerű. De lassan azon gondolkodom, nem lesznek-e egy idő után – éppen a számosságuk miatt – kontra produktívak ezek az ajánlatok? Nem fordulhat-e elő, hogy pont azért nem megyünk egy adott helyre vásárolni, mert azt gondoljuk, ha ennyi kedvezményt ad, akkor biztosan kevés a vásárlója? Vagy gyenge a terméke?

Lehet, hogy a sok kedvezmény végül nem a vevők megtartását, hanem elvesztésüket eredményezi?

Sajnos, nem állnak rendelkezésemre adatok arról, hogy valamely kuponos megkeresésnek, kedvezmény meghirdetésének milyenek az eredményei.

Itt most azokról a kedvezményekről beszélek, amelyek nem nyíltak, mindenki számára szabadon hozzáférhetőek, hanem, amelyeket csak valamely szempont szerint leválogatott, kiválasztott vevők számára biztosítanak.

 

Ezek – általában – nagyon jó eredményeket szoktak hozni, hiszen bizonyos szempontból megkülönböztetik, „kiemelik” az adott vevőt, és sokszor még arra is lehetőséget biztosítanak, hogy egyedi ajánlatot készíthessenek számára. Mégis, ha magam is úgy gondolom, hogy ezek jellemzően jó megoldások, miért van kicsit rossz érzésem?

Szerintem azért, mert most – ahogyan „kitört” a tavasz – mindenki, minden kereskedő és szolgáltató egyszerre gondolt erre, és így már nem érezhető a személyesség.  Ráadásul van a kuponok között olyan is, amelynek beváltásakor az eladó nem tudja, melyik vevője váltotta be, így valójában nem jut információhoz a vásárlók viselkedéséről, csak általában.

Hogyan is lehetne ez hasznos? Természetesen ez csak az én véleményem, de azt gondolom, minden ilyen akciónak, megmozdulásnak az az alapvető célja, hogy a vevők ismét betérjenek, vásároljanak, növekedjen a forgalom. Ez teljesen rendben van. Amennyiben ezeket a kuponokat elsősorban a már megismert vevők számára biztosítják – és meghatározott körülmények között, akkor ezek hozzájárulnak a vevők hűségének erősödéséhez.

Tehát az eszköz alapvetően hasznos, jó céllal készül, és a vevőknek is kedvező. Hiszen, a legtöbb vevő, ha kap egy kedvező kupont, akkor elmegy az üzletbe, és jellemzően nemcsak egy terméket vásárol meg, hanem többet is, esetleg olyasmit is, amit eredetileg nem tervezett. Ezzel sincs probléma.

Az én problémám ott van, ha az eladó nem használja ki megfelelően azt a lehetőséget, amelyet a kuponok rejtenek, azaz a felhasználási információkat nem gyűjti, nem kapcsolja össze, és így nem tudja az információkat értelmezni. Ilyenkor tulajdonképpen az egész akció olyan, mintha csak kiírták volna, hogy ma kedvezmény van, hiszen pont a célcsoport viselkedését nem térképezték föl.

A vásárlók szempontjából pedig szerintem az nem jó, ha sok cég egyszerre kezd ilyen kuponos megoldásokba, mert nagyon sok vásárlási impulzust kapnak egyszerre, és ez részint gyanakvóvá teszi a vevőt, részint ennyi vásárlási elvárásnak nem tud, és nem is fog megfelelni.

Hozzászólások

ADATOK

ARGUMENTUM-MIX Kft

elegedettseg[kukac]elegedettseg[pont]hu

Telefon: +36 30 922 4326

Adószám: 12257560-2-42

Cégjegyzékszám: 01-09-569697

1078 Budapest, Hernád utca 21. I. 20.

TÁMOGATÓK

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Copyright 2017. Bohnné Keleti Katalin. Fejlesztés: SEETHALER CONSULTING